1 april 2018 Cor

Isabellatocht

In 1928 schrijven 10 voortrekkers van de Groene Troep geschiedenis. Dit jaar zal voor altijd in het teken staan van de “ISABELLATOCHT”.

Isabellatocht 1928 - De Groene Groep
Isabellatocht 1928 - De Groene GroepOp 10 februari 1997 heeft Oeds Helmhout een gesprek met één van de Isabellatocht-deelnemers, Dr. Wiebo Froentjes en het volgende wordt genoteerd:

O, I S A B E L L A ,
D U W U N D E R S C H Ö N E F R A U
of
Korte schets van een
R A M P T O C H T

TIsabellatocht 1928 - De Groene Groeproeplid Eef Siemelink (student medicijnen) heeft in 1927 zijn rijbewijs gekregen en koopt het chassis met motor van een verongelukte Groninger taxi. Dat is het overblijfsel van een auto die in 1924 of 1925 is verongelukt op de Hereweg, ter hoogte van het Sterrebos, toen tijdens een hevige storm een zware boom omwaaide die de taxi met inzittenden verpletterde. Dit ongeluk kostte aan 3- of 4 personen het leven. Met hout, plaatmateriaal en enkele carrosseriedelen, bouwen de voortrekkers van de Groene Troep op het chassis een koetswerk en ze willen hiermee in 1928 een tocht naar de Belgische Ardennen maken. Ze noemen hun vervoermiddel met kenteken A14055 “Isabella”, naar een populair lied in die jaren: “Oh Isabella, du wunderschöne Frau….” Oliemaatschappij Texaco betaalt de benzinekosten (voor 1000 kilometers) en als tegenprestatie wordt de auto aan beide zijden voorzien van de tekst “Texacoproducten”. (Sponsoring avant-la-lettre?)

Isabellatocht 1928 - De Groene Groep

Isabellatocht 1928 - De Groene GroepVanaf het Prinsenhof vertrokken tien voortrekkers van de Groene Troep, uitgezwaaid door achterblijvende troepleden, leiding, familieleden en overige belangstellenden. Eef voelde zich de koning te rijk, hij was de enige met een rijbewijs en bestuurde het vehikel met voortrekkersbemanning en kampeeruitrusting in zuidelijke richting, onwetend dat ze aan een ramptocht waren begonnen. Na ongeveer 200 kilometer klapte de eerste band en er zouden nog velen volgen. Ze waren zich bij de constructie niet bewust geweest dat het chassis zo krom was als een hoepel en dat de wielen “spoorden” bij het leven…. De banden schuurden over de weg en binnen de kortste tijd was loopvlak en rubber profiel totaal weggesleten. Door de gladde banden priemden scherpe voorwerpen die de binnenbanden zo lek als een vergiet maakten. Voortrekker Johnny Teedinga (zoon van een garagehouder in Assen) fungeerde tijdens de tocht als monteur en lapte de binnenbanden net zolang tot ze totaal aan flarden waren gereden.

 

Isabellatocht 1928 - De Groene GroepNa 10 dagen stond de Isabella in Maastricht. De voortrekkers besluiten per trein naar Groningen te reizen en Eef Siemelink rijdt de Isabella in vier dagen terug. De binnenbanden zijn verwijderd terwijl de buitenbanden zijn opgevuld met gras, stro en hooi….

Met recht een ramptocht! Maar wat is overgebleven is de herinnering en een verhaal met de belevenissen van tien Groene Troepvoortrekkers die het avontuur zochten en vonden en daarmee geschiedenis schreven!

,